David Jablonowski

David Jablonowski

‘Zouden de bezoekers die zich vergapen aan de nieuwste snufjes zich realiseren dat zij hun eigen toekomstige werkeloosheid in de ogen kijken?’

Naam: David Jablonowski
Geboren: Duitsland, 1982
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2017 

Social Media: Instagram, Facebook

Over David Jablonowski

David Jablonowski maakt sculpturen, video’s en installaties. Hij werd opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie en daarna De Ateliers, beide in Amsterdam. Hij onderzoekt in zijn werk de verhouding tussen technologie, industriële materialen en communicatie.

Jablonowski is echter niet alleen geïnteresseerd in de technologie zelf, maar ook in hoe deze wordt geadverteerd en verhandeld over de hele wereld. Zo vatte hij fascinatie op voor het gebruik van bergen specerijen in promotiecampagnes voor camera’s en printers. Aan de ene kant wordt met de textuur de precisie van de producten aangeprezen, aan de andere kant wordt een relatie gelegd met de eeuwenoude handelsroutes.

In Innovation Screensaver laat hij de kleurrijke landschappen van de specerijen samenkomen met andere objecten: een filmstrip en knalblauw schuurpapier. Deze brengt hij samen met slogans uit de reclamewereld, die profetisch, futuristisch en onheilspellend zijn.

David Jablonowski verwijst vaak naar de rijke kunstgeschiedenis; tegelijkertijd heeft zijn werk en heel eigentijdse uitstraling. Hij realiseert spannende contrasten voor high tech-elementen in de natuur te plaatsen. Niet zelden zet hij de kijker op het verkeerde been door te werken met materialen de zwaar lijken, maar licht zijn, of die koud lijken, maar warm zijn. Door zijn manier van combineren en presenteren krijgen zelfs de nieuwste technische snufjes de uitstraling van relikwieën.

Voor ARTZUID 2017 maakte David Jablonowski de installatie Public Hybrid; opgebouwd uit industrieel afval, dat hij bekleedde met carbon en uiteindelijk de uitstraling hebben gekregen van afgodsbeelden.

Jablonowski’s werk is esthetisch, hoewel de materialen in zekere zin afstandelijk en klinisch blijven. Het past in deze tijd waarin we de wereld voor een groot deel via gekalibreerde rekenmodellen tot ons krijgen, en waarbij onze levendigheid in zekere mate artificieel is geworden.

Kunstwerken op ARTZUID