Thomas Houseago

Thomas Houseago

ā€˜Als je echt naar de sociale ruimte kijkt, heeft architectonische dwaasheid het overgenomen. Het is sculpturaal, maar het is geen sculptuur. (…) Sculptuur claimt een zinloze, symbolische ruimte. Het is nutteloos. Beeldhouwen zoals ik eraan denk, verdwijnt. De sculptuur sterft, zo niet, is al dood.ā€™

Naam: Thomas Houseago
Geboren: Verenigd Koninkrijk, 1972
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2011ARTZUID 2015

Social Media: Instagram, Facebook, Twitter,

Over Thomas Houseago

Thomas Houseago is beeldhouwer, geboren Brits, sinds 2003 woonachtig en werkzaam in Los Angeles. In Londen bezocht hij het Central Saint Martins College of Art and Design en daarna De Ateliers in Amsterdam. Daar kwam hij in contact met figuratieve kunstenaars als Marlene Dumas, Luc Tuymans en Thomas SchlĆ¼tte.

Houseago werkt hoofdzakelijk figuratief en vaak op grote schaal; in gips, klei, steen, brons of aluminium maakt hij surreƫle, golemachtige wezens. Daarnaast bouwt hij architectonische installaties.

Zijn sculpturen dragen sporen van het maakproces. Dat kan een stuk ijzer zijn dat ui de constructie steekt of krachtige vingerafdrukken in klei. Natuurlijke, vaak menselijke vormen zijn de basis voor zijn beeldhouwwerken: figuren, hoofden, maskers in reliƫf of als beeld.

In zijn werk is niet alleen de dagelijkse zoektocht van Houseago zichtbaar, maar ook de spanning tussen fragiliteit en robuustheid. Zijn figuren zijn verre van volmaakt, vaak deels menselijk, deels dierlijk. Anoniem en bezield, angstaanjagend en vertrouwd.

Thomas Houseago streeft ernaar een monument op te richten voor de werkelijk menselijke ervaring. Een fysiek tegengewicht voor een cultuur waarin het beeld dat wij van het menselijk lichaam hebben wordt bepaald door een gestileerd beeld uit magazines, films en van televisie. Zijn sculpturen zijn een pleidooi voor het voortbestaan van het oeroude medium beeldhouwkunst.

Zijn eerste solotentoonstelling had Houseago in 2009. Twee jaar later was zijn Untitled (Red Man) 4/4 te zien op ARTZUID, een bijna vier meter hoog bronzen beeld: onaf, onzeker en kwetsbaar. In 2015 waren er twee andere beelden te zien: Large Owl (For B) en Bottle II.

Kunstwerken op ARTZUID